Meld je aan
In deze uitdagende vijfdaagse training over gedragsverandering met communicatie leer je inzichten uit de wetenschap toepassen in de praktijk. Je krijgt een overzicht van psychologische theorieën die je toepast op een casus uit de (communicatie)praktijk. We gebruiken Intervention Mapping als kapstok om je veranderstrategie te ontwikkelen, aangevuld met onderdelen uit andere tools.
In feite leer je op een andere manier na te denken over veranderen:
- concreter door je focus op gedrag,
- logischer door Intervention Mapping,
- effectiever door je te baseren op wetenschappelijk bewezen methoden.
Zo boek je meer resultaten en ben je ook nog accountable.
Deelnemers over deze training: Doen! Echte eye-openers… Zou verplichte kost moeten zijn op iedere communicatieopleiding.
De training is bestemd voor zowel communicatieadviseurs als projectleiders en beleidsmedewerkers. Trainers zijn hardcore gedragswetenschapper Madelief Bertens en communicatieadviseur Fia Sanders. Data: in overleg.
Lees meer over deze training...
Tools: Intervention Mapping en CASI-model
Intervention Mapping en het CASI-model zijn stappenplannen of denkkaders met veel overeenkomsten. Ze hebben ieder hun eigen voor- en nadelen, leggen net andere accenten en gebruiken soms ook andere termen. Intervention Mapping is onze basis. Trainer Madelief Bertens is specialist in dit stappenplan dat je dwingt om systematisch te analyseren hoe je je gedragsdoelen kunt bereiken. Het zorgt voor een ijzeren logica in je verhaal en een fijne basis om op terug te vallen, ook als alles in je project door omstandigheden verandert.
Doelen in termen van concreet gedrag
Door Intervention Mapping word je gedwongen om je probleem en doel heel precies te formuleren in concrete termen van gedrag. Als het probleem is dat er teveel zwerfvuil is, formuleer je welk probleemgedrag van wie daarvan de oorzaak is en welk doelgedrag daaruit volgt: bijvoorbeeld inwoners zetten grijze vuilniszakken ’s avonds al buiten zodat meeuwen uitgebreid de tijd hebben om ze open te pikken. Doelgedrag kan in dit geval zijn dat inwoners duurdere en betere zakken gebruiken voor hun vuilnis. Daarna analyseer je welke gedragsfactoren je moet beïnvloeden om het gedrag te veranderen.
Theorie uit gedragswetenschappen
Er zijn vele theorieën uit de gedragswetenschappen die relevant zijn. Wat we behandelen laten we een beetje afhangen van de casussen die jullie aandragen voor de training.
In ieder geval zullen we ingaan op theorie over bewuste en onbewuste gedragsfactoren. Wil je bijvoorbeeld dat mensen langzamer rijden op een doorgaande weg in de bebouwde kom, dan blijkt dat iedereen heel goed weet dat je daar maar 50 mag rijden, maar dat automobilisten toch, onbewust, iets te hard op het gaspedaal trappen. Het heeft dus weinig zin om meer borden met de snelheidslimiet neer te zetten. Je hebt wel effect met een nudge als een visuele wegversmalling of met een plaatje van spelende kinderen.
Daarnaast besteden we tijd aan attitudes, de injunctieve en descriptieve sociale norm, hoe je om kunt gaan met weerstand, hoe mensen informatie verwerken, nudges en waar je op moet letten bij de implementatie van de plannen.
De ‘science of persuasion’ in beeld en toegelicht door Robert Cialdini:
Literatuur
- Planning health promotion programs. An intervention mapping approach. L.K. Bartholomew, G.S. Parcel, G. Kok, N.H. Gottlieb en M.E. Fernandez (2011).
- Communicatiekragt. Wat managers, bestuurders en beleidsmedewerkers van communicatie mogen verwachten. Loes Hekkens, Fia Sanders en Bert Pol (2012)
- Nieuwe aanpak in overheidscommunicatie. Mythen, misverstanden en mogelijkheden. Bert Pol, Christine Swankhuisen en Peter Vendeloo (2e druk, 2014)
Voor wie?
De training Grip op gedrag in 6 stappen is bestemd voor communicatieadviseurs, projectleiders en beleidsmedewerkers die gedragsverandering teweeg willen brengen en verlangen naar diepgang. Er zijn maximaal 12 deelnemers.
Waarom beleid, management en communicatie samen? Communicatie en beleid kun je niet los van elkaar zien. Beleid ontwikkelen en voeren kan niet zonder communicatie en communicatie levert direct of indirect een bijdrage aan de doelen van het beleid. De modellen die we voor de training gebruiken pleiten dan ook alle voor het werken in multidisciplinaire teams.
Hoeveel tijd kost het je?
De training is 5 keer een middag en avond. Houd er rekening dat je per keer ongeveer 4 uur nodig hebt om voor te bereiden. Daarnaast help je jezelf enorm als je voorafgaand aan de training de boeken Communicatiekragt en Nieuwe aanpak in overheidscommunicatie gelezen hebt. Deze boeken sturen we je toe na betaling.
Trainers
Madelief Bertens, gedragswetenschapper, gepromoveerd op het terrein van gezondheid en preventie en specialist op het gebied van Intervention Mapping.
Fia Sanders, communicatieadviseur, gespecialiseerd in gedragsverandering met communicatie, werkzaam in overheid en non-profit.
Data en locatie
Data: in overleg. De training is ook incompany mogelijk.
Wat vonden anderen?
Doen! Echte eye-openers aangereikt gekregen. Dit zou verplichte kost moeten zijn op iedere (senior) communicatieopleiding.
Kick Klein (2016)
Een training voor communicatiemensen die eens echt vanuit de gedragswetenschap wordt gegeven. Een training waarin je anders leert denken dan je als communicatieadviseur meestal aan hebt geleerd. Het biedt diepgang en concrete handvatten. Niet eenvoudig, maar wel een toegevoegde waarde voor elke communicatieprofessional.
Petra Niewenhuis (2016)
Stevige verdieping van theorie rond gedragsbeïnvloeding met verrassend grote praktische toepasbaarheid.
Nancy Kamperveen (2016)
Het is echt een verrijking op je vakkennis. Het geeft je meer waardevolle bagage als communicatieadviseur.
Jojanneke de Groot (2016)
Goede en praktische trainingin over hoe wetenschappelijke theorieën gebruikt kunnen worden om gedrag te beïnvloeden.
Inge Toussaint (2016)