Gedragsverandering

Communiceren doen we meestal om mensen te veranderen of te beïnvloeden. Daarbij willen we uiteindelijk altijd een gedragsverandering.

Maar gedrag is complex en er zijn vele factoren die het beïnvloeden. De vraag is aan welke knoppen je moet draaien om verandering teweeg te brengen. Je kunt communicatie óf direct op het gedrag richten (met bijvoorbeeld een nudge) óf op de onderliggende gedragsbepalers. Dat zijn bijvoorbeeld motivatie, overtuigingen, zelfvertrouwen of de perceptie van de sociale omgeving.

Je verandert gedrag door aan de juiste knoppen te draaien

Effectief communiceren met kennis van zaken

Met mijn kennis van gedragspsychologie help ik je te bepalen aan welke knoppen we het beste kunnen draaien. In nauwe samenwerking ontwikkelen we zo een onderbouwde en effectieve communciatiestrategie. Lees ook Strategie op A3.

 

Analyseren, proberen, leren

Een goede analyse van het gedrag en de onderliggende gedragsbepalers is essentieel. Zo’n analyse kost gewoon tijd en die is er niet altijd. Maar ik heb gemerkt dat het ook prima werkt als we het plan gaandeweg ontwikkelen, we onderweg leren en uitproberen en eventueel aanvullende onderzoekjes doen. De route hangt af van de opdracht of hoe jij als opdrachtgever het liefst wilt werken.

Lees ook mijn boek over gedragsveranderingen en communicatie:
Communicatiekragt. Wat managers, bestuurders en beleidsmedewerkers van communicatie mogen verwachten. Loes Hekkens, Fia Sanders en Bert Pol. Boom Lemma, 2012

Stappenplan afval scheiden

Dit online stappenplan schreef ik in opdracht van RWS voor gemeenten.

 

Mail Fia

Tel: 06 28 08 23 29

Adres: Burg. Ketelaarstraat 26, 2361 AC Warmond

KvK: 28109270