Dat Belgen fantasierijk met hun taal omgaan wist ik wel, maar de beeldende manier waarop Fran Bambust de lastige materie van communicatie en gedrag in kaart brengt toont aan dat je meer in huis moet hebben dan alleen maar Belgische zijn.
Bij de presentatie in Gent van haar boek Effectief gedrag veranderen met het 7E-model liet Fran Bambust overtuigend zien hoe haar 7E-model gericht is op mensen uit de praktijk. Geen vage termen als ‘strategieën’ maar het voor zich sprekende woord ‘hefbomen’ en lekkere rijtjes die makkelijk onthouden: 7 maal E (trouwens wel Engels).
Stop met sensibiliseren!
‘Stop met sensibiliseren, begin met helpen!’ was het credo waarmee Fran haar verhaal begon. ‘We willen mensen onze bezorgdheid opleggen, bijvoorbeeld over de klimaatverandering, maar dat werkt niet. We verzanden in doemberichten, verwijten, het opgeheven vingertje, maar het effect is: mensen geloven het niet, ze geven de schuld aan een ander, zien zichzelf niet in het verhaal en vluchten, ontwijken of ontkennen.’ Waarom blijven we het dan toch zo doen, vraagt zij zich af. Om daarna meteen het logische antwoord te geven: ‘Het levert de overheid en milieuorganisaties ook wat op. Het bevestigt dat ze zelf wél goed bezig zijn.’
In een half uur tijd kreeg het Belgische publiek bestaande uit communicatiemensen én beleidsmensen en managers een stoomcursus 7E. Natuurlijk onmogelijk om een boek van 228 pagina’s uit te leggen, maar genoeg om een eerste beeld te krijgen.
Kennis over gedrag blijft onmisbaar
De workshop daarna gaf ruimte om er dieper op in te gaan. Al snel werd duidelijk dat, hoe lekker sappig het model er ook uit ziet, de materie best ingewikkeld blijft. De 7 E’s bleken aardig te overlappen en zijn dan ook niet meer dan een houvast en een check. Kennis van hoe gedrag werkt, over de menselijke psyche, blijft onmisbaar. En ook het begin is moeilijk: formuleer je doelen maar eens in termen van gedrag. Dat valt de meeste mensen niet mee, weet ik ook uit eigen ervaring.
Lees het boek!
Na de workshop trad ook nog een panel op dat zijn mening over het boek gaf. Naast Julie Clément, directeur Communicatie, Informatie en Externe Relaties in het Vlaams Parlement, en Phaedra Rouselle, coördinator dienst Tewerkstelling van Genk, figureerde ook onze ‘eigen’ Bert Pol. Ze waren het erg eens: het boek in z’n geheel is een aanwinst voor het vak communicatie. Lezen dus! Dat ga ik snel doen met een recensie op Communicatie in het verschiet.
Meer info
Verslag van Julie Clément
Bestel het boek Effectief gedrag veranderen met het 7E-model
Over Fran Bambust en het 7E-model