Gedragsverandering

Communiceren doe je meestal om mensen te veranderen of te beïnvloeden. Daarbij gaat het uiteindelijk altijd om gedragsverandering.

Maar gedrag is complex en er zijn vele factoren die het beïnvloeden. De vraag is aan welke knop je moet draaien om verandering teweeg te brengen. Je richt communicatie óf direct op het gedrag (met bijvoorbeeld een nudge) óf op de onderliggende gedragsbepalers. Denk daarbij aan de motivatie, overtuigingen, zelfvertrouwen of hoe mensen de sociale omgeving waarnemen.

Je verandert gedrag door aan de juiste knoppen te draaien

Onderbouwen met kennis van zaken

Door mijn kennis van gedragspsychologie weet ik beter dan veel van mijn collega’s aan welke knoppen we moeten draaien. Ik ontwikkel in nauwe samenwerking een onderbouwde en effectieve strategie. Lees ook Strategie op A3.

Analyseren, proberen, leren

Een goede analyse van het gedrag en de onderliggende gedragsbepaler is wezenlijk en dat kost gewoon tijd. Maar ik heb gemerkt dat het ook prima werkt als het plan gaandeweg ontwikkeld wordt en we onderweg leren en uitproberen en eventueel aanvullende onderzoekjes doen. Hoe ik het aanvlieg hangt af van de opdracht(gever).

Lees ook mijn boek over gedragsveranderingen en communicatie:
Communicatiekragt. Wat managers, bestuurders en beleidsmedewerkers van communicatie mogen verwachten. Loes Hekkens, Fia Sanders en Bert Pol. Boom Lemma, 2012

Mail Fia

Tel: 06 28 08 23 29

Adres: Burg. Ketelaarstraat 26, 2361 AC Warmond

KvK: 28109270